Opis
Twórca nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku” powraca w wielkim stylu. W filmie wyreżyserowanym wspólnie z Piotrem Rosołowskim brawurowo łączy odmienne spojrzenia na los człowieka i wielką historię w spójną, poruszającą opowieść. Recenzenci zgodnie komplementują film, nazywając go „obrzędem”, „podróżą w czasie”, „esejem o romantycznej wyobraźni” i „fascynującą lekcją historii”.
Cyklu „Kocham Kino w Multikinie” jest wspólnym przedsięwzięciem Programu 2 TVP i Multikina. Ambasadorką projektu jest Grażyna Torbicka, autorka telewizyjnego magazynu „Kocham Kino”, która co miesiąc w innym kinie sieci Multikino prowadzi spotkania ze znakomitymi gośćmi. Relacje ze spotkań są potem emitowane w pozostałych kinach biorących udział w projekcie. Można je też obejrzeć na portalu Stopklatka.pl.
W ramach Kocham Kino w Multikinie na wielkim ekranie prezentowane są najciekawsze, najbardziej dyskusyjne i najodważniejsze dzieła współczesnej kinematografii. Filmem, który tym razem znalazł się w repertuarze Kocham Kino w Multikinie jest „Sztuka znikania”.
Film Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego to nieznana historia haitańskiego kapłana vodou, Amona Frémona, który odwiedził Polską Rzeczpospolitą Ludową w 1980 roku. To metafizyczne spojrzenie na czasy socjalizmu oczami przybysza z zupełnie innej kultury.
Amon Frémon był haitańskim kapłanem vodou. Przybył do Polski w kwietniu 1980 roku. Przez cztery miesiące uczestniczył w Teatrze Źródeł Jerzego Grotowskiego. Nie wiadomo dokładnie ile czasu spędził w Polsce. Po powrocie na Haiti nie odprawiał już obrzędów vodou. Nigdy nie dowiedział się, że w 1989 roku Polacy odzyskali wolność. Zmarł w samotności kilka lat później nie pozostawiając po sobie żadnego śladu.
Polska była dla Amona dziwnym miejscem. Ludzie zachowywali się inaczej – godzinami stali w kolejkach, jakby chcieli pobyć razem, ale wcale ze sobą nie rozmawiali. Odprawiali dziwne rytuały na wielkich stadionach. Deszcz padał tu głośniej, jak w kraju ogłuchłych ludzi, a zimą z nieba leciała zła, biała woda niegasząca pragnienia. Amon obserwując wydarzenia stanu wojennego przywołuje, podobnie jak Adam Mickiewicz w „Dziadach”, duchy przodków. Odprawia ceremonię vodou, aby uwolnić Polaków od złych mocy. Rozpoczyna się bój, w którym żywi i umarli jednoczą się we wspólnej walce. Duch polskiego romantyzmu łączy się z haitańskim Loa, dokładnie tak, jak 200 lat temu w czasie wielkiej rewolucji na Haiti.
Kocham Kino w Multikinie: „Sztuka znikania”
18 lipca (czwartek), godz. 19:00
Multikino Ursynów – pokaz przedpremierowy.
W rozmowie po seansie wezmą udział twórcy filmu: Bartek Konopka, Piotr Rosołowski