Platige Image pokazuje "wirtualne scenografie". Czy to przyszłość kina?
2021-02-01 14:11:15Branża
filmowa i reklamowa od zawsze poszukują coraz nowszych, kreatywnych
sposobów na tworzenie spektakularnych wizualnie treści. Wirtualna
scenografia, której zastosowania były prezentowane na zakończonych
warsztatach organizowanych przez Platige Image, jest kolejnym krokiem w
technologicznym i artystycznym rozwoju sektora rozrywkowego.
Virtual Set, czyli wirtualne scenografie filmowe
-
Rozwój i wdrożenie Virtual Set w Platige jest naturalną konsekwencją
działań R&D, wynikających z naszego wieloletniego doświadczenia
związanego z grafiką komputerową i efektami specjalnymi z jednej strony a
produkcją telewizyjną z drugiej. Prace nad technologią rozpoczęliśmy
rok temu i w tym momencie jesteśmy gotowi żeby oddać nasz rozwiązanie w
ręce twórców - wyjaśnia Marek Jankowski, Co-Head of Platige Broadcast w Platige Image.
Wirtualna
produkcja już od kilku lat jest rozwijana w studiach na całym świecie,
jej zalety są więc powszechnie znane. Jest doskonałą alternatywą dla
dalekich i kosztownych wyjazdów, czy budowy skomplikowanych scenografii.
Pozwala na uniezależnienie się od warunków pogodowych, długości dnia
czy pory roku. Świetnie sprawdza się też w przypadku osadzania akcji w
przestrzeniach abstrakcyjnych lub trudno dostępnych w przypadku
tradycyjnych zdjęć, dając twórcom dodatkową swobodę artystyczną.
- Zdjęcia na szczycie ośnieżonej góry, dachu wysokiego wieżowca, czy pośród chmur? Żaden problem! – mówi Agnieszka Stachowicz, Co-Head of Platige Broadcast w Platige Image - Co
więcej, wszystkie te plany możemy zrealizować tą samą ekipą, tego
samego dnia. Przeniesienie się z jednej lokacji w drugą to kwestia
przełączenia sceny i wymiany fizycznej scenografii - dodaje.
Unikalną
zaletą rozwiązania wypracowanego przez zespół z Platige jest
elastyczność. System nie jest rozstawiony na stałe, dzięki czemu
wszystkie parametry, takie jak wielkość, kształt i gęstość ekranu, ilość
engine’ów, rodzaj kamery i obiektyw, są do indywidualnego ustalenia.
-
W przypadku tej technologii nie ma jednej, właściwej specyfikacji
technicznej. Wszystko zależy od potrzeb danego projektu. Najlepszym
rozwiązaniem jest ścisła współpraca reżysera, pionu scenograficznego
oraz Platige od strony technologicznej i graficznej. W przypadku
rzeczywistych miejsc, do których chcemy się wirtualnie przenieść,
istotna jest jak najlepsza dokumentacja zdjęciowa lub skan 3D
przestrzeni, którą chcemy odtworzyć - komentuje Piotr Kierzkowski, Lead Designer. Jednak
technologia to jedno, to co nas wyróżnia to wiedza, którą zdobyliśmy
przez setki godzin spędzonych na rozwijaniu i dopracowywaniu naszego
rozwiązania, a także ponad 20 lat doświadczenia w produkcji i
postprodukcji filmowej.
Technologia,
którą wypracował Platige równie dobrze współpracuje z greenscrenem i
ekranem LED, choć użycie tego drugiego ma unikalne korzyści – wszyscy
uczestnicy zdjęć, zarówno ci pracujący za i przed kamerą widzą i czują, w
jakiej przestrzeni pracują. To duża wartość dodana pod względem
komfortu procesu twórczego. Ponadto kamera rejestruje prawdziwe odbicia
treści wyświetlanych na ekranie LED na obiektach zdjęciowych, nie ma
więc potrzeby dodawania tego efektu w postprodukcji.
- Niezależnie
od tego, czy wykorzystujemy greenscreen, czy ekran LED, tło jest
cyfrowe, przy czym w realizacji greenscreenowej zostaje włożone w
materiał zdjęciowy i wymaga to trackingu kamery, który polega na
odtworzeniu jej ruchu dzięki zamontowanym na planie trackerom. W
przypadku scenografii wirtualnej tracking odbywa się w czasie
rzeczywistym, na planie i informacja o nim jest zapisywana w sposób
zautomatyzowany. Na pewno są projekty, w których greenscreen będzie
równie dobrym rozwiązaniem, naszym celem nie jest jego wyeliminowanie - wyjaśnia Michał Lewicki, Senior Technical Designer.
Platige oferuje również możliwość pracy z dodatkową warstwą graficzną dodawaną „on top” na sygnał z kamery, czyli tzw. Augumented Reality.
Grafika AR, podobnie jak ta, wyświetlana na ekranie, jest w pełni
zsynchronizowana z kamerą. Z powodzeniem może więc funkcjonować jako set extension, czyli wirtualne uzupełnienie fizycznej scenografii.
Wszystkie
możliwości systemu zaprezentowali w trakcie zakończonych niedawno
warsztatów specjaliści z Platige Broadcast. Wydarzenie powstało we
współpracy z Ludwig Kameraverleih, Non Stop Film Service, PRO4MEDIA,
Vizrt oraz STUDIOTECH Poland.
ip
fot. materiały prasowe Platige Image
Słowa kluczowe: Virtual Set, wirtualny plan filmowy, polskie studio, animacja komputerowa, kręcenie filmu online