Dzieje się - Kino

Kultura picia - list otwarty do filmowców

2012-08-29 13:38:37

Firma Diageo, organizator kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” wraz z ekspertami, partnerami i patronami przygotowała list otwarty do środowisk twórczych. Zachęca w nim scenarzystów, reżyserów i aktorów do podjęcia nowego wątku w produkcjach telewizyjnych – tematu asertywności kierowców i pasażerów w sytuacjach związanych z piciem alkoholu.

List otwarty skierowany do środowiska filmowego jest próbą nawiązania nowoczesnego dialogu na temat kultury picia alkoholu ze środowiskiem filmowym, a za jego pośrednictwem także ze społeczeństwem. Autorzy listu – koalicja podmiotów promujących odpowiedzialne picie alkoholu – są przekonani, że należy jak najczęściej zwracać uwagę Polaków na ten temat i intensyfikować działania, w  wyniku których Polacy, jako kierowcy i pasażerowie, częściej i chętniej będą manifestować właściwe postawy. Zależy im szczególnie, by twórcy filmowi podjęli w produkcjach temat asertywnych zachowań kierowców i pasażerów. Dotarcie poprzez media do kolejnych osób z pozytywnymi wzorcami zachowań może i powinno stać się istotnym czynnikiem wpływającym korzystnie na zmianę społecznych postaw. Jak wielu z nas zdarzyło się przyjechać na imprezę czy spotkanie rodzinne samochodem, i mimo tego być częstowanym alkoholem? Takie zachowania są powszechne, ale warto podkreślić, że również niedojrzałe i kompromitujące osobę częstującą. Zarówno częstowani kierowcy, jak i świadkowie takiej sytuacji powinni nauczyć się asertywnego odmawiania i pokazać, że odmowa wcale nie oznacza bycia „wielbłądem”. Pasażerom zawsze łatwiej zareagować i wyrwać kierowcę z trudnej sytuacji, dlatego spoczywa na nich taka sama odpowiedzialność za bezpieczeństwo wspólnej podróży – komentuje Miłosz Brzeziński, psycholog i trener oraz ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”.

Środki masowego przekazu są niezastąpionym źródłem informacji. Codzienna lektura gazety, śledzenie programów informacyjnych, czy wieczorne zasiadanie przed telewizorem, by obejrzeć ulubiony serial i poznać dalsze losy bohaterów – to rytuały setek tysięcy Polaków. Rodzime produkcje telewizyjne skupiają rzesze fanów i mocno oddziałują na ich wyobraźnię. W telewizji jest dziś wiele ważnych wątków społecznych, mających często charakter edukacyjny. Warto je poruszać, by apel taki jak przesłanie kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” usłyszało jak najwięcej osób. Zmiana myślenia u choćby jednego widza, o zagrożeniu jakim jest np. prowadzenie samochodu po alkoholu, już będzie ogromnym sukcesem – mówi rzecznik kampanii, Aneta Jóźwicka z Diageo.

Jednym z najważniejszych celów kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” jest pokazanie, że picie alkoholu jest nierozerwalnie związane z odpowiedzialnością – nie tylko za nas samych, lecz także naszych bliskich i znajomych, którzy z nami podróżują. Bohaterowie filmów i seriali, przez wielu traktowani jak wzorce do naśladowania, niezwykle skutecznie mogą przekonać widzów do hasła „Prowadzę. Nie piję”. Kampania oprócz wymiaru społecznego w dużej mierze opiera się na działaniach edukacyjnych. Organizatorzy i partnerzy promują nowe podejście do tematu pijanych kierowców i odpowiedzialnego picia alkoholu. Wspólnie chcemy uczyć Polaków jak rozsądnie korzystać z alkoholu, a nie straszyć tragicznymi statystykami. Środki masowego przekazu, a więc także telewizja, która zaangażuje się w promowanie pozytywnych wzorców do naśladowania, mogą przechylić szalę zwycięstwa na naszą stronę – tłumaczy dr Ewa Tokarczyk, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.

fot. kadr z filmu "Dom zły"


ip

Słowa kluczowe: kultura picia alkoholu lis otwarty do środowiska filmowców kampania alkohol to odpowiedzialność
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Chłopi film 2023
"Chłopi" - premiera filmu na DVD i Blu-ray

Film, który przyciągnął do kin ponad 1,84 miliona widzów można już zobaczyć w domu. Jakie są dodatki?

David Corenswet Superman
David Corenswet w stroju Supermana na oficjalnym zdjęciu z filmu DC

Aktor bardzo przypomina tu Henry'ego Cavilla.

Wiktor Zborowski
Wiktor Zborowski jako mądry smok w animacji "Strażniczka smoków" [WIDEO]

To bardzo pozytywna postać, nie ma nic wspólnego z krwiożerczym smokiem - mówi doświadczony aktor.

Polecamy
Emma Myers
Emma Myers - co wiemy o jednej z gwiazd serialu "Wednesday"?

Jej Enid to najbardziej pozytywna postać przeboju Netflix.

Polecamy
Premiery filmowe
Zapowiedzi filmowe
O nich się mówi
Ostatnio dodane
Chłopi film 2023
"Chłopi" - premiera filmu na DVD i Blu-ray

Film, który przyciągnął do kin ponad 1,84 miliona widzów można już zobaczyć w domu. Jakie są dodatki?

David Corenswet Superman
David Corenswet w stroju Supermana na oficjalnym zdjęciu z filmu DC

Aktor bardzo przypomina tu Henry'ego Cavilla.

Popularne
25 najlepszych filmów wszech czasów
25 najlepszych filmów wszech czasów

Magazyn "Empire" wybrał najlepsze filmy wszech czasów. Zapraszamy do obejrzenia ścisłej czołówki rankingu!

Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi
Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi

Dym w płucach często łączy się z oglądaniem filmów. Prezentujemy 20 idealnych filmów na wieczór z zielskiem.

12 najlepszych filmów psychologicznych
12 najlepszych filmów psychologicznych

Przedstawiamy najlepsze filmy psychologiczne, które każdego oglądającego zmuszą do refleksji!