Azjatyckie filmy mistrzów w programie 21. MFF Nowe Horyzonty
2021-05-24 11:21:55Szykujcie się na filmy azjatyckich mistrzów na 21. Nowych Horyzontach! W sekcji Mistrzowie w tym roku zawitamy do Azji, a tam czekać będą spotania z najlepszymi twórcami: Hongiem Sang-soo, Kôjim Fukadą, Anochą Suwichakornpong, Lavem Diazem, Adilchanem Jerżanowem. 5 wyjątkowych nazwisk, 7 obsypanych nagrodami filmów – a to dopiero przedsmak tego, co jeszcze czeka nas w ramach mistrzowskich pokazów w trakcie nadchodzącego MFF Nowe Horyzonty 2021.
Korea: Hong Sang-soo
Zaczynamy od podwójnej dawki Honga Sang-soo – podczas 21. NH zobaczymy dwa najnowsze filmy w reżyserii Koreańczyka: Biegnącą kobietę (2020, nagroda za reżyserię na Berlinale) oraz Wstęp (2021, nagroda za scenariusz na Berlinale). Subtelne, a zarazem przenikliwe obserwacje, jedyne w swoim rodzaju poczucie humoru – a przede wszystkim błyskotliwe portrety międzypokoleniowych (Wstęp) czy przyjacielskich (Biegnąca kobieta) relacji: kino Honga Sang-soo jest jak wyczekiwana wizyta u dobrego kumpla.
Japonia: Kôji Fukada i Kazuhiro Soda
Japonię w sekcji Mistrzowie reprezentują Żarliwość (2020) Kôjiego Fukady i Zero (2020, Nagroda Jury Ekumenicznego na Berlinale) Kazuhiro Sody. Ten pierwszy to fabuła: melodramat, film-zagadka, z każdą minutą gęstniejąca opowieść o toksycznym romansie, którego znaczenie wciąż się nam wymyka – niczym mistrzyni ucieczek, główna bohaterka. Zero, dokumentalny esej autora Morza wewnętrznego (18. NH), portretuje starego doktora Yamamoto, który przez całe życie opiekował się pacjentami psychiatrycznymi, a dziś odchodzi ze swojej kliniki. Wierny rytmowi slow cinema Kazuhiro Soda obserwuje trudny proces żegnania ludzi, zamykania spraw, konfrontowania się z własną śmiertelnością.
Tajlandia: Anocha Suwichakornpong
Na tegorocznych Nowych Horyzontach Tajlandia ma swoje specjalne miejsce – a to za sprawą retrospektywy Apichatponga Weerasethakula. Ale kino tajskie ma także swoją wybitną autorkę – Anochę Suwichakornpong, której Przyjdźcie tu (2021) znalazło się w sekcji mistrzowie. Duchologiczna, oniryczna opowieść o wyprawie czwórki młodych aktorów w głąb dżungli, gdzie przed laty na budowie kolei zmarły tysiące więźniów; konfrontuje przeszłość z wyzwaniami teraźniejszości, mówiąc o tym, jak to co było wpływa na to, kim jesteśmy.
Filipiny: Lav Diaz
Z pełną przemocy historią swojego kraju zmaga się od lat Filipińczyk Lav Diaz, doskonale znany widzom Nowych Horyzontów mistrz slow cinema. W Rodzaj, zwierzę (2020, nagroda za reżyserię w sekcji Orrizonti na festiwalu w Wenecji) jego perspektywa jest zarazem lokalna i globalna. W prostej przypowieści o trzech biednych sezonowych robotnikach wracających do domu, Diaz analizuje przyczyny i konsekwencje „zezwierzęcenia”, mówi o mechanizmach uwewnętrznionych i narzuconej opresji, o tym, co czyni nas ludźmi, a co odbiera nam godność.
Kazachstan: Adilchan Jerżanow
Azjatycką wyprawę kończymy w stepie szerokim, którego okiem nawet sokolim nie zmierzysz. To tu, w kazachskiej – do szpiku kości patriarchalnej – wsi pewnego dnia zjawia się tytułowa Ulbolsyn (2020, nagroda dla najlepszego filmu azjatyckiego na festiwalu Black Nights w Tallinie), by wywrócić tutejszy porządek do góry nogami. Czuła komedia Adilchana Jerżanowa to kolejny autorski głos ze Wschodu, któremu na tegorocznych Nowych Horyzontach przyglądamy się szczególnie uważnie.
Wspomniane wyżej nazwiska to nie koniec listy – niedługo poznamy nazwiska kolejnych reżyserów, których filmy znajdą się w tegorocznym programie sekcji Mistrzowie w ramach 21. Nowych Horyzontów.
21. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty
Festiwal w tym roku odbędzie się hybrydowo: między 12 a 22 sierpnia zapraszamy na część stacjonarną we Wrocławiu, między 12 a 29 sierpnia na pokazy online. Pełny program festiwalu ogłosimy 3 sierpnia, sprzedaż biletów na pokazy stacjonarne rozpocznie się 4 sierpnia, sprzedaż dostępów online – 5 sierpnia.
MD/ip
fot. "Żarliwość", materiały prasowe