Amerykańscy niezależni - odważne filmy w programie 13. Mastercard Off Camera
2020-09-02 14:01:00Produkcja Martina Scorsese, zaskakująca historia Emily Dickinson, trzymające w napięciu kino, odważnie przełamujące gatunkowe schematy – oto czego widzowie 13. Mastercard OFF CAMERA (11-25 września 2020) mogą spodziewać się po flagowej sekcji „Amerykańscy niezależni”. Programerzy festiwalu po raz kolejny zwracają uwagę widzów na wyjątkowe, artystyczne filmy powstające poza mainstreamem.
Amerykańscy niezależni - polecane tytuły
Film Madeleine Olnek (reżyserki pokazywanych na naszym festiwalu „Foxy Merkins” i „Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same”) „Szalone noce z Emily” to pełna humoru i komizmu sytuacyjnego, brawurowo zagrana kinowa propozycja nie tylko dla fanów dziewiętnastowiecznej literatury. Tym razem Olnek opowiada o wybitnej amerykańskiej poetce Emily Dickinson (w tej roli jak zawsze bezbłędna Molly Shannon). Feministyczne z ducha „Szalone noce…” to przewrotny i nietypowy film biograficzno-historyczny, dekonstruujący skostniałe nieco i właściwe dla tego gatunku modele opowiadania.
Bohaterką błyskotliwego i nagradzanego debiutu Alexa Thompsona „Święta Frances” jest Bridget. Kobieta po trzydziestce, której życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, wydaje się mocno nieuporządkowane. Chaos pogłębia się z chwilą, gdy na imprezie poznaje chłopaka, a niespodziewany romans zaowocuje zajściem Bridget w ciążę oraz decyzją o poddaniu się aborcji. I kiedy wydaje nam się, że film Thompsona może obracać się wokół tego tematu, reżyser wykonuje ciekawą woltę. Thompson do spółki ze scenarzystką i odtwórczynią głównej roli Kelly O’Sullivan stworzyli pełną empatii, ciepła oraz lekkości opowieść o życiowych zaskoczeniach, nietypowych relacjach i tym, że czasem najlepszym planem jest tego planu po prostu nie mieć. Święta Frances ujmuje w tym wszystkim szczerością oraz bezpretensjonalnością.
Codzienne życie głównej bohaterki „Niedosytu” Carlo Mirabelli-Davisa sprowadzać by się mogło do tego, by jedynie „leżeć i pachnieć”. Malowniczo położony dom, opływający we wszelkie luksusy, przystojny i opiekuńczy mąż, awansowany na kierownicze stanowisko w rodzinnej firmie, dobrze sytuowani teściowie. Na pierwszy rzut oka Hunter (w tej roli nagrodzona na Tribeca Film Festival Haley Bennett), która właśnie zaszła w pierwszą ciążę, nie mogłaby chcieć niczego więcej. A jednak kolejne dni w tej równe idyllicznej, co opresyjnej rzeczywistości upływają kobiecie pod znakiem narastającej frustracji, podskórnego lęku, wreszcie – niepokojącej fascynacji. To zaskakujące, trzymające w napięciu kino, odważnie przełamujące gatunkowe schematy.
Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.
Organizatorzy zapraszają do oglądania 13. Mastercard OFF CAMERA na platformie player.pl.
Więcej szczegółów o festiwalu na stronie www.offcamera.pl.
ip
fot. kadr z filmu "Niedosyt" / materiały prasowe