Aleksander Newski na pl. Teatralnym
2006-06-28 09:10:26Wydarzeniem wrocławskiego festiwalu ERA NOWE HORYZONTY 30 lipca o godzinie 22:00 ALEKSANDRA NEWSKIEGO jednego z pierwszych dźwiękowych dokonań legendarnego radzieckiego reżysera, Siergieja Eisensteina, z oryginalną muzyką Siergiusza Prokofiewa.
PLAC TEATRALNY PRZED OPERĄ WROCŁAWSKĄ
30 LIPCA 2006 GODZINA 22:00
WSTĘP WOLNY DLA WSZYSTKICH
Specjalnie dla widzów Festiwalu pokaz filmu odbędzie się w plenerze na wielkim ekranie o podstawie 16 metrów. Cała muzyczna ścieżka dźwiękowa zostanie wykonana na żywo przez orkiestrę Filharmonii Wrocławskiej, wielki chór i solistkę Małgorzatę Pańko. Razem wystąpi ponad 160 muzyków
Inicjatorką projektu jest mieszkająca w Warszawie rosyjska dyrygentka i pianistka, Irina Bogdanovitch. Na potrzeby widowiska, Bogdanovitch dokonała rekonstrukcji partytury muzyki do filmu Aleksander Newski Siergieja Eisensteina na podstawie zachowanej ścieżki dźwiękowej filmu nagranej w 1938 r. oraz fragmentów kantaty Sergiusza Prokofiewa pod tym samym tytułem.. Dzięki jej pracy będzie można na żywo usłyszeć prawdziwą ścieżkę dźwiękową filmu.
Aleksander Newski /1938/ to pierwsze arcydzieło, które po dwóch nieukończonych filmach (Niech żyje Meksyk, 1933 i Łąki bieżuńskie, 1937) Eisenstein zrealizował w okresie dźwiękowym. Akcja toczy się w XII-wiecznej, rozbitej i nękanej przez krzyżackie najazdy Rosji. Wrogowie pustoszą przygraniczne ziemie , a kiedy zbliżają się do bram Nowogrodu, jego przerażeni mieszkańcy zwracają się o pomoc do znanego z waleczności księcia Aleksandra Newskiego.
Eisenstein, który miał zrealizować jedynie zamówioną przez Stalina propagandową agitkę, pokazał świat inspirowany estetyką ikon, eposem ludowym i baśnią. W Aleksandrze Newskim Nowogród to tylko sobór, ulica i rynek; pejzaż to płaska przestrzeń lub bezleśne pagórki, bitwa zaś rozgrywa się w scenerii nieomal odrealnionej - w świecie symboli, które są znakami dwóch walczących ze sobą cywilizacji.
Popisem montażowym na miarę Pancernika Potiomkina jest sekwencja bitwy na Jeziorze Czudzkim. Reżyser połączył wyrafinowaną stronę wizualną z muzyką wybitnego kompozytora Siergieja Prokofiewa, która w formie wielkiej kantaty nieustannie kontrapunktuje obraz lub uwypukla jego siłę. Film do dziś inspiruje twórców kultury popularnej, m.in. George'a Lucasa i jego Gwiezdne wojny, natomiast echa motywu muzycznego Prokofiewa słychać m.in. u Johna Williamsa i Davida Arnolda.