Superbohater z Indonezji i inne przeboje na 14. festiwalu Pięciu Smaków
2020-10-21 12:16:35Chwytające za serce melodramaty, ekranizacja bestsellerowej powieści, zaskakujące kino superbohaterskie i hiphopowy musical. To wszystko zobaczymy w sekcji Asian Cinerama w ramach 14. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Wydarzenie odbędzie się w internecie w dniach 25 listopada - 6 grudnia 2020.
Asian Cinerama - przeboje kina azjatyckiego do zobaczenia w Polsce
Asian Cinerama to doskonały punkt startowy dla wszystkich, którzy dopiero odkrywają azjatyckie kino i zarazem perełka dla koneserów, którzy szukają na ekranie ulubionych znanych twarzy i chcą po raz kolejny zanurzyć się w światy kreowane przez wielkich mistrzów obrazu. Co zobaczymy?
Gundala
reż. Joko Anwar, Indonezja 2019
Ekranizacja kultowego komiksu, pierwszy indonezyjski film superbohaterski i reżyser-wizjoner, nie wahający się przed najbardziej ryzykownymi decyzjami. Gotowy przepis na sukces - i jeden z najbardziej kasowych filmów w historii rodzimego kina. Efektowna historia o chłopcu z nizin, który odkrywa w sobie moce, by bronić najsłabszych, to zarazem oryginalny wkład do światowej tradycji gatunku, w którym najlepsze komiksowe konwencje uzupełnione zostały o polityczny kontekst i pełną mocy tradycję kina sztuk walki.
Jedna noc
reż. Kazuya Shiraishi, Japonia 2019
Do czego posunie się matka, udręczona latami życia pod jednym dachem z alkoholikiem i oprawcą? Koharu wybiera drogę, która postawi trójkę jej prawie dorosłych dzieci w niełatwej sytuacji. Mistrz przewrotnego kina, łączącego gatunkowy pazur z psychologicznym zacięciem, po raz kolejny zagląda w mroczne rejony ludzkiej duszy, prowokująco mieszając emocjonalną wiwisekcję z inteligentnym czarnym humorem. Dzięki genialnym decyzjom obsadowym połamane biografie bohaterów nabierają niezwykłej intensywności, mówiąc wiele o bolączkach (nie tylko) japońskiego społeczeństwa.
Kim Ji-young, urodzona w 1982
reż. Kim Do-young, Korea Południowa 2019
Ji-young jest ambitną pracowniczką dużej korporacji, czyli jednego z miejsc słynących ze szklanych sufitów, szpiegowskich kamer w damskich toaletach i innych kłód rzucanych kobietom pod nogi. Zwłaszcza, kiedy są młodymi matkami. Ekranizacja druzgocącej powieści, która tak jak jej literacki pierwowzór wywołała falę dyskusji o ograniczeniach, z jakimi spotykają się Koreanki, to jednocześnie miażdżący feministyczny manifest i doskonale opowiedziana, pełna niezwykle trafnych detali historia, z którą mogą zidentyfikować się pracujące kobiety i młode matki na całym świecie.
Mój książę Edward
reż. Norris Wong, Hongkong 2019
Czy w XXI wieku małżeństwo jest wciąż nieodzownym elementem dorosłego życia? Fong pracuje w centrum handlowym specjalizującym się w weselnych akcesoriach - lecz kiedy sama stanie przed decyzją o nałożeniu obrączki, wątpliwości nie przestaną się mnożyć. Błyskotliwy komediodramat o związkach, definiowaniu osobistej wolności i zderzeniu romantycznych bajek ze znacznie bardziej skomplikowaną rzeczywistością przysporzył debiutującej reżyserce Norris Wong miano nowej nadziei hongkońskiego kina.
Suk suk
reż. Ray Yeung, Hongkong 2019
Pak i Hoi to mężczyźni wchodzący w jesień życia; wydaje się, że ich niezrealizowane marzenia takimi już pozostaną, a o skrywanych przez lata pragnieniach nikt nie usłyszy. Przypadkowe spotkanie otwiera jednak nowy rozdział historii, pokazując, że pewne uczucia nie mają daty ważności. Opowiadana z niezwykłą czułością i wyczuciem historia niełatwej miłości to hołd dla klasyki melodramatu, wpisana w wielkomiejski krajobraz Hongkongu i niezwykłą historię tego miasta.
Wersy ulicy
reż. Zoya Akhtar, Indie 2019
Raperska scena Mumbaju, indyjska wersja miejskiego bagna, pogoń za marzeniami i miłość na przekór przeciwnościom. Jeden z największych kinowych przebojów ubiegłego roku, obsypany nagrodami indyjski kandydat do Oscara elektryzuje ścieżką dźwiękową i klimatycznymi zdjęciami, w uniwersalną historię wplatając lokalne kulturowe napięcia. Zoya Akhtar mistrzowsko prowadzi fabułę opartą na biografiach popularnych artystów indyjskiego hiphopu, budując inspirującą opowieść o przełamywaniu barier i tłumionym przez lata buncie, przekuwanym w nasycone emocjami bity.
Karnety na festiwal online dostępne są na stronie festiwalu w cenie 100 PLN.
14. edycja festiwalu odbędzie się w internecie w dniach 25 listopada - 6 grudnia 2020.
Pełny program festiwalu i wydarzeń towarzyszących ogłoszony zostanie 29 października 2020.
Organizator: Fundacja Sztuki Arteria
Partnerzy: Miasto Stołeczne Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Asian Film Awards Academy.
MD/ip
fot. "Gundala"/screen youtube.com