Recenzje - Kino

Dogman - recenzja festiwalowa

2018-07-28 14:02:07

„Dogman” to nowe dzieło Matteo Garrone, twórcy takich filmów jak „Gomorra” czy „Pentameron”. To historia rozgrywająca się we włoskim miasteczku, w którym malownicze okolice otoczone są betonowymi blokowiskami. W centrum zainteresowania twórców jest sieć małych sklepików, zakładów, knajp i lombardów, gdzie swój interes prowadzi psi fryzjer – Marcello. To gość, którego wszyscy lubią i szanują. Jest opiekuńczym ojcem, o przyjaznym usposobieniu, który kocha psy i umie się z nimi dogadywać jak nikt, co pokazuje już pierwsza scena w filmie.

Dogman - film 2018

Jednak Marcello ma słabość także do nielegalnych interesów. Pomaga w napadach rabunkowych jako kierowca, dorabia handlując kokainą i co najgorsze – kumpluje się z terroryzującym całą okolicę osiłkiem – Simone, który za nic ma wszelkie wartości, a będąc stale pod wpływem narkotyków, nie waha się przekraczać żadnej bariery moralnej, nawet tej, jaką wyznacza mu nasz główny bohater.  

Można się było domyślać, że w pewnym momencie Marcello będzie musiał skonfrontować się z małomównym, ale brutalnym osiłkiem. Można było też przewidzieć, że nasz bohater kiedyś poniesie konsekwencje swoich nielegalnych występków. Jednak nic nie może przygotować widza na absolutnie idiotyczne decyzje, jakie nasz protagonista zacznie podejmować i to jedna za drugą.

Z jednej strony poznajemy postać, która jest obrotna, na kumpli i umie sobie w życiu poradzić. A jednak wszystko to zostaje zaprzepaszczone w najważniejszym momencie , czyli w momencie wyboru, jaki zostaje postawiony przed Marcello – postąpić właściwie i naprawić błędy albo nadal brnąć w dalszą drogę bez wyjścia, szkodliwą dla wszystkich postaci, jakie poznaliśmy w filmie. Bohater wybiera to drugie, czym skazuje się na opinię uzależnionego od oprawcy idioty i zdrajcy. Łatka ta przywiera do niego zarówno w oczach filmowych postaci, jak i zapewne w oczach widzów „Dogmana”.

Trudno dopingować bohaterowi, którego z czasem przestajemy lubić i szanować. Wszystkie złe rzeczy, jakie mu się przytrafiają, spotykają się z cichą aprobatą, bo przecież gość ewidentnie sobie zasłużył, w swej naiwności, łatwowierności i niemal dziecięcej głupocie. Na szczęście, Marcello Fonte, czyli aktor nagrodzony Złotą Palmą dla najlepszego aktora festiwalu filmowego w Cannes 2018, staje na wysokości zadania i odgrywa swą wielowymiarową rolę po prostu znakomicie.

W pełni świadomie reżyser trzyma kamerę blisko swej gwiazdy, bo to właśnie (prawdziwy i filmowy) Marcello trzyma uwagę widza od początku do końca. Wszystko, co emocjonujące w tej produkcji, to właśnie zasługa głównego bohatera, bo fabuły wielokrotnie można się czepiać. Zwłaszcza w finale, kiedy Marcello sam już nie wie co ma dalej robić, staje w zrezygnowanej pozie, a film się kończy, bo twórcy także dobrnęli w tej scenie do ściany.

Michał Derkacz

Dogman, reż. Matteo Garrone, prod. Francja/Włochy, czas trwania 102 min, dystr. M2 Films, polska premiera 14 września 2018.

Film zobaczyłem podczas 18. MFF Nowe Horyzonty.

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: film, ocena, analiza, wrażenia, 2018
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Andrew Scott, Ripley
Ripley - recenzja serialu

Serial Netflix to nowa ekranizacja książki "Utalentowany pan Ripley".

Kolor purpury
Kolor purpury (2024) - recenzja DVD

Czy warto zobaczyć remake musicalu Stevena Spielberga?

Civil War
Civil War - recenzja

Dlaczego jest to jeden najlepszych filmów 2024 roku?

Polecamy
Do ostatniej kości
Do ostatniej kości - recenzja festiwalowa

Romans, kino drogi i horror, czyli Luca Guadagnino powraca z nietypowym filmem.

Furia, Aleksandra Rola
Furia - recenzja

Oceniamy film dokumentalny o Aleksandrze Roli.

Polecamy
Premiery filmowe
Zapowiedzi filmowe
O nich się mówi
Ostatnio dodane
Kolor purpury
Kolor purpury (2024) - recenzja DVD

Czy warto zobaczyć remake musicalu Stevena Spielberga?

Andrew Scott, Ripley
Ripley - recenzja serialu

Serial Netflix to nowa ekranizacja książki "Utalentowany pan Ripley".

Popularne
25 najlepszych filmów wszech czasów
25 najlepszych filmów wszech czasów

Magazyn "Empire" wybrał najlepsze filmy wszech czasów. Zapraszamy do obejrzenia ścisłej czołówki rankingu!

Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi
Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi

Dym w płucach często łączy się z oglądaniem filmów. Prezentujemy 20 idealnych filmów na wieczór z zielskiem.

12 najlepszych filmów psychologicznych
12 najlepszych filmów psychologicznych

Przedstawiamy najlepsze filmy psychologiczne, które każdego oglądającego zmuszą do refleksji!