Recenzje - Kino

Córka trenera - recenzja festiwalowa

2018-07-27 10:42:03

„Córka trenera” był jednym z filmów otwarcia 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Nowe dzieło Łukasza Grzegorzka z Jackiem Braciakiem to opowieść o ojcostwie, dojrzewaniu i sporcie. Czy jednak jest to udana produkcja? Przeczytaj recenzję!

Córka trenera

Zobacz zdjęcia z gali otwarcia 18. MFF Nowe Horyzonty >>

Jacek Braciak to aktor, który nie dostaje głównych ról zbyt często. Tym razem się to zmieniło, a w filmie twórcy „Kampera”, wciela się w postać tytułowego trenera. Jednak filmowy Maciej to przede wszystkim kochający, zdolny do największych poświęceń ojciec, a dopiero później wymagający i surowy trener Wiktorii (Karolina Bruchnicka) – młodej, początkującej zawodniczki tenisowej. Para jest niemal nierozłączna, podróżując w czasie lata od turnieju do turnieju.

Mieszkają w hotelach, trenują, jedzą, trenują, odpoczywają, znowu trenują. A potem „Maniek” gra, zazwyczaj wygrywając. Jednak gdy za sprawą młodego chłopaka (Bartłomiej Kowalski) grupa naszych bohaterów powiększa się do trójki, zaczyna robić się coraz ciekawiej. W dziewczynie zaczynają buzować hormony i coraz większe pragnienie wolności i ucieczki od zaborczego ojca. Powoli wszystko się zmienia, ale nie tak jak myślicie…

Grzegorzek prowadzi wątki po swojemu, zupełnie uciekając od klisz, schematów i wszystkiego co przewidywalne. Ta odrębność od wszystkiego co od lat serwuje nam polskie kino, to chyba największa zaleta jego nowego filmu. „Córka trenera” stawia na postacie, ich relacje, zależności i dialogi (są kapitalne!). Fabuła, choć nie pozbawiona punktów zwrotnych, nie jest tu najważniejsza. Stanowi raczej pretekst do wielkich aktorskich popisów.

Długo można by się rozpisywać o tym, jak dobry w swej roli jest Braciak. Nie dość, że znów zadziwia charyzmą i umiejętnym ukazaniem emocji bohatera nawet w najmniejszych gestach, to jeszcze może pochwalić się godną pozazdroszczenia umięśnioną sylwetką. Może to banał, ale zdecydowanie w ciele niewielkiego mężczyzny zamknięty jest wielki aktor. Co ważne, nie tylko Braciak bryluje na ekranie. Na plus wypada Bruchnicka, która rolą córki zwraca na siebie uwagę i sprawia, że chce się zobaczyć kolejne filmy z jej udziałem. Chemia pomiędzy postacią córki i ojca jest naturalna, przez co całość filmu robi wrażenie szczerego, życiowego.

Świetnie wypada też relacja Macieja z Kamilą (Agata Buzek) - kobietą poznaną na kempingu. Sceny ich pierwszego spotkania, nauki gry w tenisa i randki to absolutne perełki, które tylko upewniają widza w przekonaniu, że prezentowaną historię trudno zaszufladkować. Niby jest to dramat, ale często wpada w tony komedio-dramatu, bądź po prostu filmu obyczajowego. Tak czy siak, humor jest tu inteligentny i niewymuszony, a sceny typowo dramatyczne pojawiają się w odpowiednich momentach, wszystko równoważąc.

Sukces sportowy córki był dla ojca najważniejszy. Problem w tym, że często marzenia i oczekiwania rodziców nie pokrywają się z tym co czuje dziecko. W „Córce trenera” widać to jak na dłoni. Bohaterowie przechodzą przemiany i na koniec filmu są daleko od punktu, w którym ich poznaliśmy. Tak też może być z wami – widzami. Produkcja, która przed seansem może wydać się kolejną opowiastką o dojrzewaniu, po projekcji jest dla nas czymś ważnym, wartościowym i wzbogacającym.

Michał Derkacz

Córka trenera, reż. Łukasz Grzegorzek, prod. Polska, czas trwania 93 min, dystr. Akson Dystrybucja, polska premiera 1 marca 2019

Film zobaczyłem podczas 18. MFF Nowe Horyzonty.

fot. materiały prasowe

neonet kod rabatowy

Słowa kluczowe: film, kino, ocena, wrażenia, opinia, analiza, premiera

Córka trenera - zdjęcia z filmu (15)

Córka trenera - zdjęcia z filmu  - Zdjęcie nr 1
Córka trenera - zdjęcia z filmu  - Zdjęcie nr 2
Córka trenera - zdjęcia z filmu  - Zdjęcie nr 3
Córka trenera - zdjęcia z filmu  - Zdjęcie nr 4
Córka trenera - zdjęcia z filmu  - Zdjęcie nr 5
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Oceniamy nowy polski film kryminalny na podstawie powieści Joanny Bator.
Ciemno, prawie noc - recenzja

Oceniamy nowy polski film kryminalny na podstawie powieści Joanny Bator.

Wszyscy wiedzą
Wszyscy wiedzą - recenzja

Asghar Farhadi wraca z nowym filmem, a w obsadzie mamy duet Bardem - Cruz. Czy to udane dzieło?

Oceniamy najnowszy film historyczny, ktÃłry został wyreÅźyserowany przez Władysława Pasikowskiego.
Kurier - recenzja

Oceniamy najnowszy film historyczny, który został wyreżyserowany przez Władysława Pasikowskiego.

Polecamy
Bezwstydny dziadek nabrał Amerykę (RECENZJA)
Bezwstydny dziadek nabrał Amerykę (RECENZJA)

Johnny Knoxville jako osiemdziesięciosześciolatek? Nie ma problemu. Kolejna produkcja spod znaku Jackassa wprowadziła zamęt wśród konserwatywnych Amerykanów.

Wiek Adeline - upragniona ironia losu [RECENZJA]
Wiek Adeline - upragniona ironia losu [RECENZJA]

Adeline się nie starzeje, jednak jej ukochany jest zwykłym śmiertelnikiem. Kolejny film o wampirzej miłości? Prawie. Przeczytaj recenzję!

Premiery filmowe
Zapowiedzi filmowe
O nich się mówi
Ostatnio dodane
Oceniamy nowy polski film kryminalny na podstawie powieści Joanny Bator.
Ciemno, prawie noc - recenzja

Oceniamy nowy polski film kryminalny na podstawie powieści Joanny Bator.

Wszyscy wiedzą
Wszyscy wiedzą - recenzja

Asghar Farhadi wraca z nowym filmem, a w obsadzie mamy duet Bardem - Cruz. Czy to udane dzieło?