Dzieje się - Kino

Węże 2024: przyznano polskie antynagrody filmowe. To najgorsze twory naszego kina!

2024-04-25 10:52:51

Węże – polskie antynagrody filmowe przyznane po raz trzynasty. Popkulturowa Akademia Wszystkiego kolejny raz stanęła przed wyzwaniem wybrania najgorszych z najgorszych i sprostała. Trzynaście kategorii. I werdykt, który jednoznacznie pokazał, że poziom polskiego złego kina w 2023 r. był naprawdę wyrównany. Oraz, że nieudane polskie filmy, które do tej pory świetnie przyjęły się też w nowych formach dystrybucji – znacząca część nominowanych i nagrodzonych tytułów to dzieła stworzone z założenia do streamingu.

Blef doskonałyLaureaci 13. gali Węży

WIELKI WĄŻ:

Blef doskonały (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzyn)                                 
za nieudany blef, bezczelną próbę nabrania widza, że tak powinno wyglądać profesjonalne kino komercyjne
                   
NAJGORSZA REŻYSERIA:

•    Michał Węgrzyn - „Blef doskonały”                                        

za doskonały regres twórczy i totalną nieznajomość podstawowych reguł rzemiosła        
                                
NAJGORSZY SCENARIUSZ:

•   Mariusz Pujszo - „Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego”        

za cudownie bezczelną i kolejny raz nieudaną próbę sprzedania tego samego pomysłu fabularnego

NAJGORSZA ROLA MĘSKA:

•   Mikołaj Roznerski - „Blef doskonały”                        

za doskonałą antykreację
        
NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA:

•   Aleksandra Adamska za „Ślub doskonały”                            

za doskonałe niezrozumienie gatunku                     

NAJGORSZY DUET:

•   Magdalena Lamparska & Mikołaj Roznerski - „Poskromienie złośnicy 2, czyli wiele hałasu o nic”                                            
za fascynujący brak chemii

WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU:

•    Adam Woronowicz - „Ślub doskonały”                    

za wielki talent komediowy, który powinien służyć lepszej sprawie

NAJGORSZY SEQUEL, PREQUEL LUB REMAKE:

•    „Pan Samochodzik i Templariusze” (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba)    

za rozbudzenie wielkich nadziei, a potem zostawienie nas z nimi jak Himilsbacha z angielskim

KOMEDIA, KTÓRA NIE ŚMIESZY:

•    „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego” (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)     
za mylenie dobrego humoru z dobrym samopoczuciem twórców

NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA:

•   Nowoczesne rozmowy harcerskie - „Pan Samochodzik i Templariusze”        

za przekonanie, że rozumie się dzisiejszą młodzież

EFEKT SPECJALNEJ TROSKI:

•  Finałowy wybuch - „Operacja: Soulcatcher”                   
    
za rzadką umiejętność nakręcenia finału jeszcze gorszego od przerażająco złego filmu

NAJGORSZY PLAKAT:

•   „Opiekun” (prod. Andrzej Sobczyk, Przemysław Wręźlewicz, Halina Marchut, Tomasz Balon-Mroczka, dystr. Rafael Film)                                    
    
za udany mariaż polskiej szkoły złego plakatu filmowego z klimatem kiczowatych świętych obrazków

NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU:

•    „Podrabiani zakochani” – org.  „Robots” (dystr. Best Film)        

za rym umyślnym efektem       

Komentarz organizatorów

Chcieliśmy przy tym zauważyć, że polskie kino nieudane poradziło sobie w tym roku mimo braku jego wieloletniego lidera Patryka Vegi (tęsknimy). Jego nieobecność wykorzystał Mariusz Pujszo, który swym ósmym i dziewiątym Wężem w karierze zbliży się do wyniku Vegi (10 Węży), ale jeszcze się z nim nie zrównał. Co prawda Mariusz Pujszo jako jedyny otrzymał (i co ważniejsze – odebrał) Węża za całokształt twórczości i to już w 2013 r., ale jak widać do tworzenia filmów podchodzi z pasją godną podziwu.

Cieszy nas w tym roku także dobra forma Mikołaja Roznerskiego, który wrócił na szczyt po kilku latach przerwy i to kreacjami w dwóch różnych filmach – to też rzadka umiejętność. Co ciekawe – większość naszych nagród zebrały w tym roku filmy, których twórcy już w tytule używali słów „doskonały”, czy „arcydzieło”. Jak widać – nie mylili się.

Podła gala wręczenia nagród filmowych

Tegoroczne ogłoszenie werdyktu odbyło się warszawskim klubie Rakieta 24 IV na imprezie pod zwodniczym tytułem „Podła gala wręczenia nagród filmowych”.  W artystycznej części wieczoru nad nominowanymi filmami w formule impro pastwili się artyści Klubu Komediowego pod bezwzględnym kierownictwem Karoliny Pańczyk. Doskonała ilustracja promująca imprezę – Ernesto Gonzales.

MD/ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: Blef doskonały, najgorszy polski film, laureaci
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Aquaman
Poznaj kulisy kręcenia "Aquamana" [WIDEO]

Materiał wideo pokazuje pracę na planie superprodukcji ze świata DC.

Na Zachodzie bez zmian
"Na Zachodzie bez zmian" - film wojenny na podstawie słynnej powieści [WIDEO]

Zobacz zwiastun filmu z Danielem Brühlem w obsadzie!

Premiery filmowe
Zapowiedzi filmowe
O nich się mówi
Ostatnio dodane
Lee film 2024
Kate Winslet jako fotoreporterka wojenna "Lee" Miller [WIDEO]

Biograficzny film z laureatką Oscara ma już pierwszy teaser!

Popularne
25 najlepszych filmów wszech czasów
25 najlepszych filmów wszech czasów

Magazyn "Empire" wybrał najlepsze filmy wszech czasów. Zapraszamy do obejrzenia ścisłej czołówki rankingu!

Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi
Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi

Dym w płucach często łączy się z oglądaniem filmów. Prezentujemy 20 idealnych filmów na wieczór z zielskiem.

12 najlepszych filmów psychologicznych
12 najlepszych filmów psychologicznych

Przedstawiamy najlepsze filmy psychologiczne, które każdego oglądającego zmuszą do refleksji!