"O nieskończoności" - nowy film mistrza absurdu w grudniu w polskich kinach [WIDEO]
2020-10-01 13:22:19Jeden z najbardziej oryginalnych twórców kina europejskiego Roy Andersson powraca z nowym filmem "O nieskończoności". Twórca w charakterystyczny dla siebie sposób snuje refleksję nad ludzkim życiem. Nad jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Wykorzystuje do tego narzędzia, które tak dobrze są znane z jego poprzednich filmów, z „Trylogią absurdu” na czele – surrealizm, melancholię, humor, nonsens, pozostając w tym – co ważne – niezmiennie oryginalny. Roy Andersson otrzymał za ten film m.in Srebrnego Lwa za reżyserię na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji.
Aktualizacja: Dystrybutor filmu w Polsce postanowił przenieść jego premierę na przyszły rok. O nowej dacie poinformujemy niebawem.
O filmie "O nieskończoność"
Bunkier Hitlera, gabinet psychiatry, zniszczona wojną Kolonia, miejska ulica czy niepozorna ławka na wzgórzu. Przenosząc akcję swojego nowego filmu do tak różnych miejsc, Roy Andersson odważnie miesza ze sobą porządki – przeszłość ze współczesnością, jawę ze snem, surrealizm z prozą dnia codziennego.
Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film, przeprowadza nas łagodny głos Narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z „Księgi tysiąca i jednej nocy”. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno?
2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Dublinie – konkurs główny, nagroda za najlepszą reżyserię
2020 – Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge Awards – nagroda za najlepszą scenografię, nominacje: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz
2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Luksemburgu – konkurs główny
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji – konkurs główny, Srebrny Lew za najlepszą reżyserię
2019 – Europejskie Nagrody Filmowe – nagroda za najlepsze efekty specjalne
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Sewilli – konkurs główny
Zwiastun filmu
Roy Andersson - sylwetka reżysera
Roy Andersson – urodził się w 1943 roku w Göteborgu. W 1969 roku ukończył szwedzką szkołę filmową, a rok później zrealizował swój fabularny debiut „Historię miłosną”, która przyniosła mu cztery nagrody na festiwalu filmowym w Berlinie. Po nakręceniu drugiej fabuły „Giliap” zrobił sobie długą przerwę od kina, znakomicie odnajdując się na rynku reklamowym, gdzie był wielokrotnie nagradzany. Jego kariera w branży reklamowej pozwoliła mu w 1981 roku założyć w Sztokholmie Studio 24, gdzie mógł rozwijać swój unikalny styl. Krótkie metraże, takie jak „Something Happened” czy „World of Glory”, zdobywały cenne laury na festiwalu w Clermont-Ferrand. W 2000 roku pokazał w Cannes pierwszą część „Trylogii absurdu” – „Pieśni z drugiego piętra”, które przyniosła mu Nagrodę Specjalną Jury. Środkową częścią trylogii był film zrealizowany siedem lat później „Do ciebie, człowieku”. W 2009 roku miał swoją wystawę w nowojorskim MoMA. W 2014 roku domknął „Trylogię absurdu" filmem „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, który przyniósł mu najwyższy laur festiwalu w Wenecji. To miejsce dla niego szczególne, gdyż za pokazywany tam w 2019 roku „O nieskończoności” doceniony został Srebrnym Lwem dla najlepszego reżysera.
Filmografia
2019 O nieskończoności/ About Endlessness
2014 Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu / A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
2007 Do ciebie, człowieku / You, the Living
2000 Pieśni z drugiego piętra / Songs from the Second Floor
1991 World of Glory (kr.m.)
1987 Something Happened (kr.m.)
1980 Tryggare kan ingen vara (kr.m.)
1979 Så fruktansvärt onödigt
1975 Giliap
1970 Historia miłosna / A Swedish Love Story
1969 Lördagen den 5.10
1968 Hämta en cykel (kr.m.)
1968 Den vita sporten (dok.)
1967 Besöka sin son (kr.m.)
ip
fot. materiały prasowe Aurora Films