Na co do kina w weekend [PREMIERY]
2019-02-21 14:54:36Od 22 lutego 2019 w repertuarach kin znajdziemy kilka interesujących nowości. Premierowo można zobaczyć m. in. western, w którym grają Jake Gyllenhaal, Joaquin Phoenix i John C. Reilly, a do wyboru mamy jeszcze sensacyjne kobiety mafii Patryka Vegi, ekranizację świetnej książki w reżyserii twórcy "Moonlight", nowy film Jana Jakuba Kolskiego oraz dramat o nastolatkach podejmujących grę z własną seksualnością. Sprawdźcie, na co iść do kina w weekend!
"Bracia Sisters", reż. Jacques Audiard, prod. Francja/Hiszpania/USA/Rumunia, czas trwania 121 min, dystr. United International Pictures
Nagrodzony za reżyserię w Wenecji antywestern Jacques'a Audiarda - autora głośnych Imigrantów i Proroka - koresponduje z legendarnymi westernami z lat 70. ubiegłego wieku, zwłaszcza krwawymi balladami Sama Peckinpaha i demitologizującym gatunek kinem Arthura Penna. Francuski reżyser przenosi na ekran bestsellerową książkę Patricka deWitta, opowiadając wielowymiarową historię tytułowych braci (brawurowi John C. Reilly i Joaquin Phoenix), płatnych zabójców, których łączy niełatwa, ale silna więź. Audiard - jeden z najwszechstronniejszych współczesnych reżyserów - przedstawia westernowe uniwersum w sposób zaskakująco świeży i przewrotny. Podobnie jak w swoim poprzednim, nagrodzonym Złotą Palmą w Cannes dramacie imigranckim, jest humanistą i głęboko wierzy w człowieka. Trudny do zapomnienia finał filmu jest piękną, liryczną odą do tkwiącej w ludziach czystości. Tak jak to się już zdarzało w historii kina setki razy, western zdaje się opowiadać o drapieżnej, skomplikowanej współczesności, w której żyje jego widz. (Marcin Pieńkowski/opis American Film Festival)
"Kobiety mafii 2", reż. Patryk Vega, prod. Polska, czas trwania 138 min, dystr. Kino Świat
Po przejęciu władzy nad stolicą, gang Niani (Agnieszka Dygant) przygotowuje się do największej akcji przemytniczej w dziejach kraju. Będąca postrachem Warszawy grupa sprowadza do kraju tonę kolumbijskiej kokainy. Kiedy towar znika w podejrzanych okolicznościach, a kartel żąda głów, do Polski trafia śmiertelnie niebezpieczna Aida (Angie Cepeda). Kolumbijka znajduje sojusznika w osobie trójmiejskiego przemytnika – Mata (Piotr Adamczyk). Mafioso od dawna pragnie umocnić swoją pozycję w półświatku, ale jego plany komplikują napięte relacje ze zbuntowaną córką – Stellą (Aleksandra Grabowska). W tym samym czasie na wolność wychodzi Spuchnięta Anka (Katarzyna Warnke). Kochająca luksusy maniakalna zakupoholiczka cudem przeżyła więzienne piekło, po którym z trudem odnajduje się w nowej rzeczywistości. Wystarczy jednak nieoczekiwane zdarzenie, by znalazła się na celowniku ogólnopolskich mediów i z dnia na dzień stała się „mafijną celebrytką”. W tym samym czasie poza granicami, w Maroko, Siekiera (Aleksandra Popławska) przeżywa burzliwy romans z Amirem (Otar Saralidze) – bojownikiem państwa islamskiego. Kiedy mężczyzna ginie w brawurowej akcji z udziałem komandosów GROM-u, pałająca zemstą zabójczyni powraca do Polski. Ma do wypełnienia śmiercionośny plan.
"Gdyby ulica Beale umiała mówić", reż. Barry Jenkins, prod. USA, czas trwania 117 min, dystr. United International Pictures
Młodziutka Tish kocha Fonny’ego nad życie. Z wzajemnością, bowiem chłopak nie widzi świata poza nią. Zostają jednak rozdzieleni, gdy Fonny trafia do więzienia pod zarzutem gwałtu na pewnej Portorykance. Chłopak ma doskonałe alibi, ale zdaje się, że w oczach policji niweluje je kolor jego skóry. Tish i Fonny nie przestają się jednak kochać, spodziewają się zresztą dziecka, a dziewczyna i jej doświadczona przez życie matka podejmują różne próby uwolnienia chłopaka od postawionych mu zarzutów. Czy miłość i rodzinna solidarność będą w stanie złagodzić traumę dłuższego pobytu w więzieniu?
"Kafarnaum", reż. Nadine Labaki, prod. USA/Liban, czas trwania 120, dystr. Gutek Film
Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki (autorka doskonale znanego w Polsce „Karmelu”) staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. To dziecko ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, a przez „Kafarnaum” nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zejn w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie. Przejmująco portretując dziecięcą solidarność, Labaki akcentuje, jak sama je nazywa, „drobne cuda”: serdeczne gesty, akty współczucia i miłości. To dzięki nim możliwe jest przetrwanie.
"My", reż. René Eller, prod. Holandia, czas trwania 100 min, dystr. Spectator
Latem w belgijsko-holenderskiej wiosce ośmioro nastolatków podejmuje grę z własną seksualnością. Do czego będą w stanie się posunąć, by przełamać wakacyjną nudę i zaspokoić potrzebę szybkiego zarobku? Na ile przekonanie o własnej dorosłości i gotowości na inicjację, będzie w stanie wytrzymać konfrontację z niedojrzałością emocjonalna typową dla tego wieku. Coraz odważniejsze eksperymenty popychają ich ku niebezpiecznej granicy między dobrem a złem.
"Granica", reż. Ali Abbasi, prod. Dania/Szwecja, czas trwania 101 min, dystr. Aurora Films
Wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia, która wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy. To nie będzie zwyczajna love story... Na pewno nie.
"Ułaskawienie", reż. Jan Jakub Kolski, prod. Czechy/Polska, czas trwania 100 min, dystr. Velvet Spoon
"Ułaskawienie" to osadzona w realiach powojennej Polski historia zmagających się z żałobą rodziców, wyruszających ze swoim synem w ostatnią podróż, opowiedziana z perspektywy ich wnuka, Jana. Syn Hanny i Jakuba, żołnierz AK Wacław "Odrowąż" Szewczyk, zostaje jesienią 1946 roku zastrzelony przez UB. Po serii upokorzeń doznanych ze strony nowej władzy, bezczeszczącej zwłoki ich dziecka, Hanna i Jakub postanawiają zapewnić synowi godny pochówek w oddalonej o 500 km Kalwarii Pacławskiej. Podróż rodziców przez wciąż pogrążoną w powojennym koszmarze Polskę staje się metaforyczną wyprawą w głąb ludzkiej duszy i próbą stworzenia na nowo definicji człowieczeństwa w świecie, w którym sąsiedzi zwracają się przeciwko sobie, a nieoczekiwanym sojusznikiem może stać się dotychczasowy wróg.
Zebrał: MD
fot. materiały prasowe