Azjatyckie filmy VR na 14. festiwalu Pięciu Smaków
2020-10-28 11:59:3614. Azjatycki Festiwal Filmowego Pięć Smaków odbędzie się w formie online w dniach 25 listopada - 6 grudnia 2020. Jedną z ciekawszych atrakcji w programie jest sekcja Azjatycki VR, gdzie zobaczymy zaskakujące oblicza nowych technologii. Prezentujemy interaktywne filmy VR, na które warto będzie zwrócić uwagę!
Azjatycki VR - tych filmów warto doświadczyć
Jeszcze kilka lat temu filmy w wirtualnej rzeczywistości uznawane były za gadżet, ciekawostkę dla fascynatów gier komputerowych i cyfrowych nowinek. Dziś wiemy już, że VR to niezwykle twórcze narzędzie, pozwalające na rozwijanie nowych sposobów opowiadania, angażujących widza w niezwykle kreatywny sposób, dostarczające rozrywki, ale też stwarzające przestrzeń do głębokiego namysłu i niezwykłych emocjonalnych wrażeń. Doświadczenia VR trafiły na największe festiwale filmowe i do najważniejszych instytucji sztuki współczesnej.
Azja to centrum nowych technologii - także jeśli chodzi o kino. Tu rozwijają się jedne z największych firm odpowiedzialnych za rozwój i promocję technologii VR, co sprawia, że za to medium chwytają się nie tylko twórcy komercyjnych przebojów, ale też uznani autorzy kina, artyści wizualni i ambitni kreatorzy działający na styku różnych dziedzin.
Ostatnie lata to prawdziwa erupcja form i sposobów prowadzenia narracji - sekcja Azjatycki VR stawia sobie za cel pokazanie choć wycinka tej ogromnej różnorodności. Znajdą się tu zatem doświadczenia zrealizowane w konwencji gier wideo, nawiązujące do popkultury, takie jak rozgrywający się w świecie samurajskiego fantasy japoński "Geimu" czy bawiący się z popkulturowymi symbolami "Twoja duchowa świątynia jest do bani".
W sekcji jest także bardzo ambitne, wymagające formy paradokumentalne, pozwalające widzom poznawać doświadczenia różnych bohaterów w sposób imersyjny, zupełnie odmienny od wszelkich innych form fabularnych. To między innymi wiercące w brzuchu, nagrodzone na MFF w Wenecji "Bezkrwawo", poruszające temat przemocy wobec kobiet czy dziennik doświadczeń pracującego w Korei migranta z Mjanmy przeniesiony na ekran w "Owocach deszczu". W podróż przez kilka dekad historii Dżakarty zapraszają "Przebudowy", niezwykle klimatyczna animacja z precyzyjną reżyserią dźwięku, odbijającego społeczne i polityczne zmiany tkanki miasta.
W sekcji znajdą się także filmy gatunkowe, pokazujące, jak klasyczne formy filmowe przenoszą się do nowego medium, bardzo kreatywnie wykorzystując jego możliwości. "Dziewczynka w czerwieni" zabierze nas w świat Tajwańskiej grozy, a "Czarna torba", błyskotliwy kryminał noir, pokaże, jak znany motyw wędrującego przez kolejne chciwe dłonie pakunku wykorzystać w zaskakująco kreatywny, ekspresyjny sposób.
Wyjątkowym projektem jest również doświadczenie "Sim ślepiec" inspirowane tradycyjną koreańską operą pansori.
W historii o niewidomym mistrzu miecza poznajemy rzeczywistość tak jak on - doświadczając nie tyle obrazów, co fal dźwiękowych, odbijających się od napotkanych po drodze przedmiotów. Hipnotyczna, niezwykła fabuła na styku sztuki współczesnej, klasycznej formy muzycznej i filmu kostiumowego to punkt programu, którego nie można pominąć!
Kuratorem sekcji jest Stanisław Liguziński, krytyk, selekcjoner festiwalowy, wideoeseista, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, absolwent kierunku Master of Film w Nederlandse Filmacademie oraz filmoznawstwa i porównawczych studiów cywilizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako badacz zajmuje się audiowizualnymi formami myślenia, wideograficznymi studiami filmowymi i esejem wideo.
Jak oglądać?
By zagłębić się w domu w świat wirtualnej rzeczywistości nie potrzebujecie specjalistycznego sprzętu! Doświadczenia prezentowane w sekcji Azjatycki VR to filmy zrealizowane w technologii 360 stopni. Można je oglądać na ekranie komputera, zmieniając perspektywę przy pomocy strzałek na ekranie. Lepszym sposobem jest odtwarzanie filmów na trzymanym w rękach telefonie lub tablecie, z którym możemy odwracać się w dowolnym kierunku i eksplorować nową rzeczywistość, podążając ciałem za filmowa historią. Jednak na doznanie pełnego spektrum doświadczenia pozwalają proste gogle VR, w które wkłada się telefon z odtwarzanym filmem. Gogle będzie można zamówić na stronie Pięciu Smaków od 6 listopada.
Doświaczenia vr będzie można odtwarzać i uruchamiać po prostu w przeglądarce internetowej Chrome, na naszej stronie internetowej.
Wszystkie doświadczenia VR, podobnie jak inne filmy festiwalu online, dostępne będą dla posiadaczy karnetów. Sprzedaż pojedynczych dostępów rozpocznie się już pojutrze, 29 listopada, o godz. 16:00.
Uwaga: filmy sekcji VR prezentowane są wyłącznie z angielskimi napisami.
Program sekcji Azjatycki VR na 14. Azjatyckim Festiwalu Filmowym Pięć Smaków
• Bezkrwawo / Bloodless, reż. Gina Kim, Korea Południowa, 12’
• Czarna torba / Black Bag, reż. Qing Shao, Chiny, 12'
• Dziewczynka w czerwieni / The Tag Along VR, reż. Cheng Pu-yuan, Tajwan, 8’
• Geimu, reż. Dorian Goto Stone, Japonia, 23’
• Owoce deszczu / Rain Fruits, reż. Youngyoon Song, Sngmoo Lee, Sergio Bromberg, Hyejin Jeon, Jinhyung Kim, Hwaeun Kim, Korea Południowa, 14'
• Przebudowy / Penggantian / Replacements, reż. Jonathan Hagard, Indonezja, Japonia, Niemcy, 12’
• Sim Ślepiec / SIM: The Blind, reż. Cooper Sanghyun Yoo, Korea Południowa, 6'
• Twoja duchowa świątynia jest do bani / Your Spiritual Temple Sucks, reż. John Hsu, Tajwan, 10’
Partnerem sekcji Azjatycki VR jest NOIZZ.
Ogłoszenie programu festiwalu
Pełen program festiwalu zostanie ogłoszony już 28 października o godz. 16:00 podczas prezentacji online, dostępnej pod adresem:
piecsmakow.pl/wdomu
Sprzedaż pojedynczych dostępów do projekcji online na platformie vod rozpocznie się 29 października o godz. 16:00 na stronie piecsmakow.pl.
Zobaczcie też:
Superbohater z Indonezji i inne przeboje na 14. festiwalu Pięciu Smaków
MD/ip
fot. screen youtube.com